Na je aanmelding...

Wanneer je hebt aangemeld bij Olyk, dan wordt er contact met je opgenomen om de benodigde informatie op te vragen voor het aanmaken van een behandeldossier. In deze fase kan er ook nog extra contact opgenomen worden door een professional die inhoudelijk vragen heeft over je hulpvraag en met je zal afstemmen of je bij ons op de juiste plek bent. Mochten we jou niet kunnen helpen, dan denken we altijd met je mee waar je wel terecht kunt.

Ai, een wachtlijst... Dit kun je van ons verwachten

We laten je zo snel mogelijk na de aanmelding of tijdens het aanmeldproces weten wat onze wachttijden zijn. Dat verschilt per discipline, dus dat kunnen we pas meer concreet aangeven als we weten wat er nodig is om met je hulpvraag aan de slag te gaan. Dit heeft ermee te maken dat we iedere cliënt bij ons maatwerk willen aanbieden.

Wanneer de wachttijd langer is dan voor jou/jullie goed is, dan denken we met je mee in wat er mogelijk binnen ons samenwerkingsverband SLIM Zeeland of daarbuiten mogelijk is. Je verwijzer (de gemeente/arts) kan daar ook bij helpen.

Kosten en vergoedingen

Bij verwijzing door je (huis, jeud, kinder)arts of indicatie vanuit de gemeentelijke toegang wordt de hulp vergoed. Wij bieden momenteel enkel vergoede jeugdhulp vanuit de Jeugdwet.

Hulpverlening mét indicatie of verwijzing

De hulpverlening vanuit Olyk wordt vergoed door alle Zeeuwse gemeentes en is formeel geregeld via de Inkoop Jeugdhulp Zeeland. Olyk heeft daarvoor een verwijzing van de (huis, jeugd, kinder)arts of een indicatie vanuit de gemeente waar de jeugdige zijn woonadres heeft volgens de Basisregistratie Personen (de BRP).

Je vindt de contactgegevens van de gemeentelijke toegang voor jeugd voor jouw woonplaats via het CJG.

Wat mensen vaak vragen

Boos zijn is heel normaal, het is niet altijd nodig om je zorgen te maken. Wellicht geven deze onderwerpen al antwoord op jouw vraag. Niet? Kijk dan bij de veelgestelde vragen.

  • Hoe kan een behandeling bij Olyk mij verder helpen?

    Neem eens rustig een kijkje op onze website om na te gaan of en hoe een behandeling bij Olyk jou verder kan helpen. Als je nog vragen hebt, dan kun je altijd contact opnemen zodat we jouw vragen kunnen beantwoorden.

  • Hoe lang duurt een behandeling ongeveer?

    Dit is een (terechte) vraag die we vaak krijgen. We kunnen daar pas antwoord op geven als we meer weten over je aanmeldreden en hulpvraag. Bij kortdurende behandeling kun je denken aan zes tot negen maanden. Wanneer je hulpvraag groter (complexer) is, dan duurt de behandeling ongeveer twaalf tot vierentwintig maanden. De duur van de behandeling hangt ook sterk af van wanneer het voor jou goed genoeg is. Dat stemmen we samen af in de eerste fase van de behandeling.

Borging van kwaliteit

Een belangrijke kernwaarde van Olyk is het borgen van kwaliteit en vakbekwaamheid bij onze medewerkers. Hoe wij onze kennis en kunde op pijl houden, kun je vinden door op onderstaande link te klikken:

Klachtenregeling

Heb je vragen, klachten of ben je ergens niet tevreden over? Blijf er niet mee lopen. Meld het je behandelaar! Je behandelaar kan jou vertellen welke stappen je samen kunt zetten wanneer je ontevreden bent. Samen lossen we het op! Indien je toch met onvrede en/of klachten blijft lopen, dan kun je terecht bij de vertrouwenspersoon Jeugd of de klachtencommissie Jeugd.